(C) Reflectie
In deze webquest en bijbehorende lessenserie probeer ik de leerling actief te laten leren. Dit betekent dat de leerling zelf moet onderzoeken wat hij wil leren, en op welke manier. Daarom heb ik gekozen voor een eigen onderzoek. Om het niet té moeilijk te maken voor deze doelgroep (2 havo/3 tl) heb ik wel bronnen aangegeven en een plan van aanpak.
Bij een actieve werkvorm is het moeilijk om te toetsen of leerlingen voldoen aan de lesdoelen. Daarom heb ik wel gekozen voor een gesloten toetsing. Een aantal algemene vragen over de cultuur, leefomgeving en de leefomstandigheden van de Toeareg. Hierbij heb ik rekening gehouden met de verschillende interesses van leerlingen. Als je een algemeen onderzoek uitvoert zal je de toets halen, doe je niet gericht onderzoek, of ga je bijvoorbeeld te lang door op één bepaald aspect, zal de toets erg lastig zijn. Hierover ben ik erg tevreden, zo stimuleer je de leerling tot prestatie, op een actieve manier.
Wel blijft het voor mij erg lastig om de leerling actief te houden. Ook tijd speelt hierin een belangrijke rol. Je hebt vaak bij klassen te maken met groot verschil in werktempo. Dit probeer ik door de toets te remmen, maar zou ik desnoods ook nog kunnen remmen door het verslag te becijferen. Erg snelle leerlingen moeten dan secuurder werken voor een goed cijfer. Wel is het belangrijk voor mij als leraar om de leerling actief te houden en er voor te zorgen dat hij zelfstandig kan leren.
Verder vind ik het maken van een webquest over een bepaald onderwerp nuttig. Zo kun je zelf kiezen welke richting je de leerlingen op wilt sturen en wat je ze wilt leren. Mede omdat hedendaags veel over internet gaat en leerlingen thuis aan school werken, kunnen ze de webquest simpel gebruiken en is het gebruiksvriendelijk.
Bij het maken van de webquest denk je vaak aan de uitstraling van je ‘website’. Is het aantrekkelijk voor leerlingen/bezoekers? Je ICT vaardigheden worden op de proef gesteld om het aantrekkelijk en leerzaam te maken. Zo heb ik een aantal keer dingen compleet verwijderd er opnieuw gemaakt omdat het totaalbeeld van mijn webquest er niet door leek te kloppen. Ik heb uiteindelijk een feedback regel toegevoegd dat bezoekers/leerlingen mij een bericht kunnen sturen met feedback of andere tips/tops, zodat ik dit kan aanpassen.
Het is voor leraren handig om webquest met elkaar te delen zodat je meerdere onderwerpen op deze manier zou kunnen behandelen. Daarom heb ik de webquest van mijn studiegenoten opgeslagen om de keuze te kunnen hebben om ze later in mijn beroep te kunnen gebruiken. En uiteraard mijn eigen webquest ook.
Maak jouw eigen website met JouwWeb